Bli Medveten

Ur Anthony de Mellos bok:
Foto Ivan Björn
Kulturell prägling.
Förut sa jag till dig att ord är begränsande. Jag har mer att tillägga. Det finns några ord som saknar motsvarighet. Till exempel, jag är indier. Nå låt oss anta att jag är krigsfånge i Pakistan och de säger till mig – Idag skall vi ta med dig till gränsområdet och du kommer att få en titt på dit land.- De tar mig till
gränsområdet och jag tittar bortom gränslinjen och jag tänker: – Å mitt land, mitt vackra land. Jag ser byar och träd och berg. Detta är mitt land mitt fädernesland!- Efter en stund säger en av fångvaktarna: – Ursäkta vi har gjort ett misstag. Vi måste fortsätta framåt ytterligare tio kilometer.- Vad reagerade jag på? Ingenting. Jag fäste uppmärksamheten vid ord, Indien. Men träd är inte Indien, träd är träd.
I själva verket finns det inte några gränsområden eller gränslinjer. 
De drogs där av mänskliga intellektet i allmänhet av dumma giriga politiker.
Mitt land var ett land för i tiden, nu är det fyra. Om vi inte ser upp kan det bli sex. Då kommer vi att ha sex flaggor, sex arméer. Därför kommer du aldrig att se mig salutera en flagga. Jag avskyr alla nationalflaggor, för de är avgudabilder. Vad är det vi
saluterar?
 
Jag saluterar mänskligheten,
inte en flagga omgiven av en armé. Flaggor finns i människors huvuden. Hur som helst så finns det tusentals ord i vår vokabulär som inte alls har någon anknytning till verkligheten. Men de framkallar känslor i oss. Vi börjar se sådant som inte finns. Vi ser faktiskt indiska berg när de inte existerar och vi ser faktiskt indiska människor som inte heller existerar. Mina indiska förutsättningar existerar. Men det är inte särskild gynnsam förutsättning. Nu för tiden pratar vi en hel del om kulturell påverkan i tredje världen. Vad är det som kallas kultur? Jag är inte särskild förtjust i det ordet. Betyder det att du tycker om något för att du är uppfostrat till det? Att du tycker om att känna på ett vist sätt för att
du är uppfostrat att känna så? Är inte det att bete sig som ett robot?….

Bli Medveten
I vårt samhälle är det en utmaning att bli medveten om sig själv, om hur man påverkas, om vad som egentligen är viktigt i livet.
Denna bok är en inspiration på vägen. Anthony de Mello behandlar universella frågor som förändring, lycka, lidande och förlust. Han ger råd om hur man hanterar kärlek, ilska och rädsla. Genom hela texten löper de Mellos anekdoter och historier tillsammans med råd och övningar till självhjälp. Här mötts kristen andlighet och buddistiska liknelser, hinduiska andningsövningar och psykologisk insikt.
Anthony de Mello var jesuitpräst, känd över hela världen för sina böcker, retreater och andliga konferenser. Som författare till Sandhana blev han internationellt känd som en av de största andliga ledarna i vår tid.
Anthony de Mello: Bli medveten
ISBN: 91-631-6251-2
Kommentera

